monitor_calibration_tutorial_featured

Σεμινάριο – Calibration & Profiling οθόνης.

Το σωστό calibration της οθόνης είναι ένα από τα σημαντικότερα κριτήρια που πρέπει να πληρεί ένας φωτογράφος που επεξεργάζεται τις φωτογραφίες του. Δυστυχώς ακόμη και σήμερα πολλοί έχουν αγνοήσει τελείως τη συγκεκριμένη διαδικασία, και κάνουν επεξεργασία χρώματος σε μια συσκευή η οποία δεν απεικονίζει τα χρώματα σωστά! Ποίο το νόημα να φτιάξεις τα μαύρα ή τα highlights σε μια οθόνη που τα μαύρα είναι κομμένα (clipping); Ποιο το νόημα να παίζεις ώρες με το white balance για να πετύχεις τους τόνους του δέρματος όταν η οθόνη έχει color cast;

Σε αυτό το σεμινάριο μαζί με την Ιωάννα Τσακιράκη, θα δούμε πως μπορούμε να ρυθμίσουμε σωστά την οθόνη μας, ώστε να αποδώσει το μέγιστο χρωματικά, και να απεικονίζει τα χρώματα με ακρίβεια.

Monitor Calibration

Είναι η διαδικασία που γίνεται πριν το profiling. Χρησιμοποιώντας τα on screen controls της οθόνης (είτε αυτόματα μέσω DDC), θα την φέρουμε σε μια σταθερή χρωματικά κατάσταση και θα την κάνουμε να αποδώσει το μέγιστο, δηλαδή να απεικονίσει όσο το δυνατότερο μεγαλύτερο χρωματικό εύρος, και να έχει σωστή απόδοση σε όλη τη τονική κλίμακα δηλαδή στα λευκά, στα midtones, και στα μαύρα. Για να γίνει αυτό θα χρειαστεί να φέρουμε την οθόνη στην ιδανική κατάσταση, δηλαδή να αν ρυθμίζουμε το Black Point (πόσο μαύρο θα είναι το κατώτερο μαύρο που μπορεί να απεικονίσει η οθόνη), ώστε να μην υπάρχει clipping. Το ίδιο θα γίνει με το White Point (το λευκότερο λευκό!), και τέλος θα ρυθμίσουμε το Gamma.

Φωτεινότητα White Point

Είναι η φωτεινότητα της οθόνης και ρυθμίζεται ανάλογα με το φωτισμό που υπάρχει στο περιβάλλοντος εργασίας. Η ιδανική τιμή για τη συγκεκριμένη ρύθμιση εξαρτάται και από το αν έχουμε σκοπό να συγκρίνουμε φωτογραφίες στην οθόνη με εκτυπώσεις. Σε εσωτερικό χώρο με χαμηλό φωτισμό, καλή ρύθμιση για το White Point είναι από 100-120 cd/m2. Αν ο φωτισμός είναι πιο έντονος, η αν υπάρχει πολύ φυσικό φως στο χώρο τότε 120-140 cd/m2. Αν σκοπεύουμε να συγκρίνουμε εκτυπώσεις με την οθόνη μας, τότε καλύτερη ρύθμιση είναι 80cd/m2 για Fine Art χαρτί, και 90cd/m2 για Glossy χαρτιά με Optical Brighteners (χημικό συστατικό που τα κάνει να φαίνονται λευκότερα!). Το χαρτί δεν είναι τόσο φωτεινό, και πάλι αυτό εξαρτάται με τον φωτισμό που βλέπουμε την εκτύπωση.

Θερμοκρασία White Point

Είναι η θερμοκρασία του λευκού της οθόνης. Συνήθως εκτός κι αν υπάρχει κάποιος ιδιαίτερος λόγος αυτή η ρύθμιση πρέπει να είναι D65  η αλλιώς 6504 Kelvin, που  αντιστοιχεί στη θερμοκρασία του φωτός στις μεσημεριανές ώρες. Κάποιοι προτιμούν να ρυθμίσουν τη θερμοκρασία στο D55 ειδικά αν χρησιμοποιούν χαμηλή φωτεινότητα στο White Point και πρόκειται να συγκρίνουν με εκτυπώσεις.

Black Point

Είναι το κατώτατο μαύρο που μπορεί να απεικονίσει η οθόνη. Και ναι σε αυτή τη ρύθμιση θέλουμε να βλέπουμε το μαύρο όσο πιο μαύρο γίνεται! Αυτό ισχύει για τις περισσότερες περιπτώσεις, αλλά στο χαρτί δεν μπορεί να τυπωθεί μαύρο τόσο όσο αυτό της οθόνης, και αν χρησιμοποιείτε την οθόνη αποκλειστικά για prepress τότε εδώ θα χρειαστεί να ρυθμίσετε το blackpoint διαφορετικά. Ως φωτογράφοι το να συγκρίνουμε με χαρτί μπορεί να γίνει και μέσω soft-proofing χωρίς να χρειαστεί να καλιμπράρουμε σε διαφορετικό black point από το ελάχιστο.

Gamma Curve

Ρυθμίσαμε τα λευκά (White Point), τα μαύρα (Black Point), και μένουν οι μεσαίοι τόνοι, και εδώ έρχεται η ρύθμιση του Gamma. Αυτή η ρύθμιση καλό είναι να βρίσκεται στο 2.2 που είναι και το Native Gamma στις περισσότερες οθόνες της σημερινής εποχής. Το Gamma στο 1.8 είναι πιο κοντά σε αυτό των περισσότερων εκτυπωτών ή μερικών παλιών CRT Monitors (ε;). Στο σεμινάριο δεν θα χρησιμοποιήσω ούτε Gamma 2.2 ούτε 1.8, αλλά την τεχνολογία L* που χρησιμοποιεί αποκλειστικά το ColorEyes Display Pro της Integrated Color. Με το L* το ColorEyes δημιουργεί διαφορετική καμπύλη στις σκιές, τα μεσαία, και τα highlights. Αν δεν χρησιμοποιείτε ColorEyes δεν υπάρχει λόγος πανικού, με Gamma 2.2 θα είστε μια χαρά.

Profiling

Είναι η διαδικασία δημιουργίας του ICC Profile. Το ICC Profile χρησιμοποιείτε από το λειτουργικό σύστημα και από προγράμματα με υποστήριξη Color Management όπως το Photoshop, Lightroom, σύγχρονους Web Browsers, και επαγγελματικούς photo viewers όπως  το Photo Mechanic κλπ. Δεν υπάρχει τίποτα να ρυθμίσουμε σε αυτό το στάδιο, το όργανο θα μετρήσει κάποια patches, θα δημιουργήσει το ICC Profile, και θα το ορίσει ως default monitor profile στο λειτουργικό.

 

F.A.Q.

- Κάθε πότε πρέπει να επαναλάβω τη διαδικασία του Calibration & Profiling;

Η διαδικασία πειράζει το LUT της κάρτας γραφικών η / και της οθόνης. Αν κάποιο από αυτά τα δύο αντικατασταθεί, τότε πρέπει να επαναλάβουμε το Calibration. Επίσης αν το λειτουργικό σύστημα γίνει format ή χάσουμε το ICC Profile τότε η διαδικασία πρέπει να επαναληφθεί.

- Αν δεν αλλάξω τίποτα από τα παραπάνω, δεν χρειάζεται να επαναλάβω το Calibration;

Οι CRT οθόνες είχαν το πρόβλημα ότι το Calibration & Profiling έπρεπε να γίνεται σε τακτά χρονικά διαστήματα. Οι σύγχρονες οθόνες είναι πολύ πιο σταθερές χρωματικά, ωστόσο συνιστάται να επαναλάβετε τη διαδικασία ανά 6 μήνες με ένα έτος. Μερικά προγράμματα έχουν profile evaluation που ελέγχουν αν το calibration της οθόνης παραμένει ακριβή.

- Πως ξέρω ότι το Calibration & Profiling είναι σωστό;

Σε μελλοντικό άρθρο θα δούμε τεχνικές για να πιστοποιήσουμε το Calibration & Profiling μιας οθόνης.

- Είναι υποχρεωτικό να χρησιμοποιήσω κάποιο όργανο και software; Γίνεται η διαδικασία με το ‘μάτι';

Όχι. Χρειάζεστε ένα colorimeter, ή spectrophotometer.

- Αξίζει να δώσω τόσα λεφτά;

Ναι. Οθόνες και Η/Υ, Laptop θα αλλάξετε πολλά. Η όργανο θα μείνει όμως. Εξάλλου θέλετε να αφήσετε το τι βλέπετε στη τύχη;

- Ποιο είναι το καλύτερο όργανο;

Κάθε ένα έχει διαφορετικές δυνατότητες κυρίως στο software. Υπάρχουν πολλά reviews στο internet για το κάθε ένα από αυτά που θα σας βοηθήσουν να επιλέξετε.

- Πανικός! Φοβάμαι να αγοράσω όργανο και να κάνω τα πάντα μόνος μου. Μήπως να φέρω κάποιον επαγγελματία να κάνει το Calibration & Profiling;

Η διαδικασία είναι σχεδόν αυτόματη. Η εφαρμογές που συνοδεύουν τα όργανα είναι βήμα – βήμα. Αν διαβάσετε τα παραπάνω και καταλάβετε τις ρυθμίσεις τότε δεν θα έχετε πρόβλημα. Ο επαγγελματίας συνιστάται στη περίπτωση που είστε επαγγελματικό στούντιο και χρειάζεστε τη μέγιστη χρωματική ακρίβεια, και σιγουριά στο αποτέλεσμα. Τότε ο επαγγελματίας μπορεί να βοηθήσει εξετάζοντας τη ποιότητα του εξοπλισμού σας, και κάνοντας tests μετά το calibration & profiling για να πιστοποιήσει ότι η οθόνη είναι σωστά calibrated.

- Μα είναι περίπλοκα όλα αυτά!

Το Photoshop έχει 150 tools και άλλα τόσα μενού, αλλά κανείς δεν διαμαρτύρεται!

- Έχω μια ερώτηση!

Γι’ αυτό υπάρχουν τα σχόλια παρακάτω. :D